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Utilidad de la educación en asma bronquial infantil:

experiencia piloto

Ana María Herrera G.*, Agustín León C.*, Carlos Ubilla P.*,

MaríaAngélica Pérez H.* y Jaime Lozano C.*

Importance of education in pediatric bronchial asthma: pilot experience

Introduction:

Even though asthmatic children in Chile have a guaranteed access to treatment,

an important number of them have a severe adverse evolution, requiring hospitalization. Education in

bronchial asthma is fundamental in the management of these patients, just as pharmacological therapy,

as yet most Health Centers in our country do not hold educational activities.

Patients and Methods:

A pilot prospective study was carried out to evaluate the usefulness of bronchial asthma education, in

a group of 12 patients hospitalized for asthma crisis in Clínica Santa María, Santiago de Chile. Pa-

tients were randomized in 2 groups, 7 patients receiving formal educational activities and 5 patients

receiving the standard information given by their physician. Patients were followed 2, 6 and 12 months

after discharge.

Results:

All studied patients exhibited an improvement in asthma control measured by

Asthma Control Test -ACT-, as well as an improvement in quality of life, measured by a questionnaire

(PaQLQ). Nonetheless, patients that received the educational activities did attend the Emergency Room

less frequently and required less systemic corticosteroid treatments during the study than the patients

that did not undergo formal education on asthma.

Conclusions:

This pilot study suggests that

asthma

education is a useful tool for patients, in order to achieve a better control of the disease.

Key words:

Asthma, education, quality of life, asthma control.

Resumen

Introducción:

A pesar que hoy en día, en Chile, todos los niños asmáticos tienen acceso garan-

tizado al tratamiento, un número importante de ellos evoluciona en forma severa requiriendo hospi-

talización. La educación en asma bronquial es un pilar fundamental en el manejo de estos pacientes,

al igual que el tratamiento farmacológico. Sin embargo, la mayoría de los centros asistenciales de

nuestro país no contemplan actividades educativas.

Pacientes y Método:

Se realizó un

estudio piloto,

prospectivo para evaluar la utilidad de la educación en asma bronquial en un grupo de 12 pacientes

hospitalizados por crisis de asma en Clínica Santa María. Los pacientes fueron distribuidos en forma

aleatoria en 2 grupos, 7 pacientes recibieron una actividad educativa formal y 5 la información habi-

tual que entrega el médico tratante al momento del alta. Los pacientes fueron seguidos a los 2, 6 y 12

meses post alta.

Resultados:

Ambos grupos mejoraron el grado de control de la enfermedad medido

por el Asthma Control Test (ACT) y la calidad de vida medida por cuestionario PaQLQ. Los pacientes

que recibieron la actividad educativa consultaron menos al servicio de urgencia y requirieron menos

curas con corticoides sistémicos durante el año de seguimiento en comparación con el grupo que no la

recibió.

Conclusiones:

La educación parece ser una herramienta útil para lograr una mejor evolución

en los pacientes asmáticos.

Palabras clave:

Asma, educación, calidad de vida, control del asma.

* Clínica Santa María. Santiago de Chile.

Rev Chil Enf Respir 2014; 30: 197-202

trabajo original